راهنمای سفر به گرجستان

وبلاگ جامع گردشگری و سفر به کشور گرجستان

راهنمای سفر به گرجستان

وبلاگ جامع گردشگری و سفر به کشور گرجستان

درمورد فرهنگ،آداب و رسوم کشور گرجستان

گرجستان کشوری است در منطقه اوراسیا که مرز میان اروپا و آسیا می باشد، گرجستان در میانه و غرب قفقاز جنوبی واقع شده است و از شمال به فدراسیون روسیه، از شرق با جمهوری آذربایجان، از جنوب با ارمنستان، و از جنوب غربی با ترکیه هم مرز است و از غرب هم با دریای سیاه همسایه است. گرجستان کشوری کوهستانی و پر باران می باشد که وسعت آن ۶۹۷۰۰ کیلومتر مربع است و جمعیت آن در سال ۲۰۱۳ حدود ۵ میلیون نفر بوده است. بیشتر مردم گرجستان مسیحی و ۸۴ درصد آنها از نژاد گرجی هستند که به زبان گرجی سخن می گویند، این زبان خط ویژه خود را دارد.

گرجستان تاریخ و فرهنگ پربار و کهنی دارد و از نخستین کشورهایی است که مسیحیت را به عنوان دین رسمی کشور برگزید. مردم گرجستان کشورشان را ساکارتولو می خوانند و خودشان را کارتولبی و زبانشان را کارتولی می نامند.
این کشور دارای دو جمهوری خودمختار آبخازیا و اوستای جنوبی است که در شمال کشور و در همسایگی روسیه هستند و اکنون این دو منطقه با پشتیبانی روسیه اعلام استقلال کرده اند.
گرجستان به ۶۵ ناحیه و مناطق روستایی تقسیم می شود و دارای ۱۳ شهر و چندین شهرک است که شامل شهرهای تفلیس، کوتائیسی، گوری، چیاتورا، روستاوی، پوتی، تقیبولی، زوگدیدی، تسقالتوبو، سوخومی، تقوارچلی، گاگرا، باتومی، و ۳۷ شهر کوچک، ۶۱ مرکز روستایی و ۴۵۰ روستا است.
دوسوم گرجستان کوهستانی است. گرجستان غربی دارای اقلیم مرطوب جنب مداری و گرجستان شرقی خشک یا معتدل مرطوب است. سرزمین گرجستان به لحاظ اقلیمی منحصر به فرد است، یعنی هر چهار فصل سال را می توانید در آن تجربه کنید، به طوری که در یک زمان در کناره های دریای سیاه، هوای گرم تابستان در میان نخل های بلند و همیشه سبز حکم فرماست؛ در تپه ماهور های پایکوهی، رویش علف های تازه و گل های بهاری، همچنین در کوهستان، مه غلیظ همچون ابری که با ریزش برف و باران همراه است، وجود دارد.
۲۵ درصد از خاک گرجستان پارک ملی حفاظت شده می باشد و ۴۰ درصد از اراضی ملی آن پوشیده از جنگل است.

مردم گرجستان

یکی از ویژگی های گرجستان تنوع قومی و نژادی در این کشور است. گرجی ها که در جامعه ای متنوع زندگی می کنند همواره پذیرای غریبه ها هستند. مهمان نوازی گرجی ها زبانزد خاص و عام می باشد. گرجی ها در اولین مهمانی خود معمولاً سفره ویژه ای می گسترانند که به میز گرجی معروف شده است، در این سفره نوشیدنی ها و غذاهای مخصوصی وجود دارد که صرف آنها با آداب و رسوم ویژه ای صورت می گیرد. اغلب گرجی ها اهل تفریح و خوشگذرانی هستند و تفریح کردن برای آنها بیشتر از نوسازی ساختمان یا اتومبیل اهمیت دارد. سفر به گرجستان فرصتی است برای یافتن دوستان جدید با فرهنگی پویا.


منبع